Pages

"kenapa awak sombong sangat?"

assalamualaikum.
dibawah ada satu kisah tentang "kita"


kisah bermula...................



hari ni aku "leka"... "leka" dengan assignment. sampai tak sempat aku nak layan FB macam biasa waktu petang-petang nih.. entah macam mane tergerak plak hati aku nak bukak FB. tengok-tengok je ade 1 mesej..

message inbox (1 new)
..............................................................................................................................................

salam..azzam, awak sombong ea sekarang.. kenapa awak menjauhkan diri dari saye? awak dah jarang mesej saye, awak dah tak selalu chat dengan saye. kenapa? saye ade buat salah pada awak ke?awak benci sangat ke kat saye? atau awak dah tak nak kawan dengan saye lagi?

from: hawa
.......................................................................................................................................... 

ahh hati aku mula dihinggapi perasaan serba salah..terasa bagai ada satu beban yang menghempap kepala ku..
jari jemari terasa bagai kaku untuk menaip. aku tak tahu apa yang harus aku balas..
akal mula ligat berfikir.. setelah beristighfar berkali-kali, ketenangan mula aku kecapi..

aku mula menaip...
........................................................................................................................

hawa,  maafkan saye, saye bukan tak nak kawan dengan awak lagi, sungguh saye pun tak pernah ade niat langsung nak ada rasa benci kat diri awak, awak baik kat saye, sepanjang kita kawan kita selalu je kan gembira, memang indah kan. tapi sebenarnya dalam keindahan tu, saye takut, takut sangat-sangat.. 

hmm...

ok.. biar saye terus terang. saye ni manusia dan awak juga manusia, yang bezanya saya lelaki dan awak perempuan..manusia ade perasaan kan? ok perasaan itu ada pelbagai kan. rasa marah, rasa suka, gembira, tapi satu perasaan ni yang saye takut..satu perasaan yang sememangnya wujud dalam diri manusia sebab ianya fitrah.. perasaan yang kita panggil Cinta.. saye lelaki dan awak perempuan.. awak manusia dan saye juga manusia..saye takut kemesraan tu berubah menjadi perasaan Cinta. 

Adalah normal bagi saye dan bagi awak juga saya rasa bila seseorang itu dah bermesra dengan kita, dah rapat dengan kita walaupun atas landasan "Kawan" rasa Cinta itu akan timbul. kan? sebab saye laki, awak perempuan. cuba awak andaikan awak magnet kutub selatan dan saye magnet kutub utara.. bila didekatkan pasti bercantum kan? tapi itu magnet, kita manusia ! kita tak boleh "bercantum" kecuali dengan akad nikah. sungguh jauh lagi bukan perjalanan kita untuk menuju "nikah" itu? 

 secara logiknya tak salahkan kita bermesra berdua-duan dalam chat box ke YM ke kan. tapi kita muslim bukan? bukan semua benda kita boleh ikut pada logik akal kerna kita terikat dengan agama, terikat dengan peraturan yang ditetapkan agama. bila kita chat berdua, awak pasti tahu kan siapa jadi orang ketiga? kalau awak masih ragu-ragu biar aku beritahu jawapanya.. jawapannya Syaitan !


Maaf.. masih banyak lagi assigment yang harus saye siapkan.saye harap awak memahami apa yang cuba saye sampaikan.. saya baru sedar tentang silap kita selama ini. awak, masih ramai kaum sejenis awak yang berganda-ganda lebih baik dari diri saye untuk dijadikan kawan.. so, jaga diri.. 

sedarlah seberapa rapatnya ikatan persahabatan bukan di ukur seberapa banyaknya bermesej atau berchatting.. tetapi alangkah indahnya jika ia diukur dengan seberapa banyaknya nama seorang sahabat itu disebut dalam setiap doa-doa kita kepadaNya

kalau lah dirimu yang memberi yang memberi daku udara untuk bernafas. Dirimu yang memberi daku nyawa untuk hidup didunia ni..daku pasti mencintaimu.. tapi please sedar.. kita ni bukan siapa-siapa di dunia ni.. kita hambaNya, hamba kepada Pemberi udara untuk kita benafas, Pemberi segala-galanya yang yag kita miliki.. jadi aku tak sanggup melanggar perintahNya..

daku lelaki, 
iman ku bagai tembok yang rapuh,
bila-bila masa sahaja mampu roboh,
please jangan terlalu baik padaku,
aku takut hatiku ku terpaut padamu,
please jangan terlalu "sweet" padaku,
aku takut akan selalu merinduimu,
please janganlah terlalu mengambil berat padaku,
aku takut aku akan terlalu mencintaimu...

wassalam.
semoga Allah memberkatimu
send~
.....................................................................................................

"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."


 by aqmerpatiputih


Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat 
(QS. An-Nuur: 30)

" Apabila seseorang lelaki itu bersendirian dengan seorang wanita (yang bukan muhrimnya) maka syaitan adalah yang ketiga di antara mereka" sabda Rasulullah SAW.
( Hadis Riwayat Tirmizi )

" Setiap kali seseorang muslim terpandang kecantikan seseorang perempuan lalu ia memalingkan pandangannya dari situ, maka Allah akan membaharukan untuknya satu ibadah yang kemanisannya terasa di dalam hatinya. "

( Hadis Riwayat Ahmad & Tabrani )

3 comments:

DzuLagiL said...

salam 'alaik,
seriusly, sdg alami situasi di atas...
tensen tul...

Yuni Aisyah said...

pernah mengalami situasi diatas dan skrg tidak lg dihimpit rasa bersalah...byk juga alasan nak larikan diri dr perkara nie...harap dia paham kenapa...

the_lastprincessa said...

sweettt...sngt terkesima membace nyer..dgn harapan agar hati ini akan sntiasa beringat..cinta,jodoh pertemuan di atas ketentuan Allah..syukiri sgala nikmatnya ~ AMin~~..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...