Pages

Ya Allah !

In the name of Allah , Most Gracious and Most Merciful

di bawah ini, ada suatu perkongsian yang diambil dari 
La Tahzan by Dr Aidh al Qarni
jom bace ! semoga manfaatnya kita kecapi bersama-sama. insyaAllah :)



Ketika laut bergelombang, ombak menghempas bergulung-gulung dan angin bertiup berderu kencang, semua penumpang kapal akan panik dan menyeru: "Ya Allah!"

Ketika seseorang tersesat di tengah padang pasir, kenderaan menyimpang jauh dari arah dan para kafilah bingung menentukan arah perjalanannya,mereka akan menyeru: "Ya Allah!"

Ketika musibah menimpa, bencana melanda, dan tragedi terjadi,mereka yang tertimpa akan selalu berseru: "Ya Allah!"

Ketika pintu-pintu permintaan telah tertutup, dan tabir-tabir permohonan dilabuhkan, mereka berseru: "Ya Allah!"

Ketika semua ikhtiar tak mampu menyelesaikan masalah, setiap jalan terasa menyempit, harapan terputus, dan semua jalan pintas buntu, mereka pun menyeru: "Ya Allah!"

Ketika bumi yang luas ini terasa sempit dengan persoalan hidup,dan jiwa rasa tertekan oleh bebanan kehidupan yang harus anda pikul, berserulah:"Ya Allah!"


"Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat memohon kepada-Nya. Setiap masa Dia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhluknya)!"
(Surah Ar-Rahman: 29)


"Sungguh aku mengingati-Mu saat malam yang begitu gelap gelita, dan wajah zaman berlumuran debu hitam. Aku teriak nama-Mu dengan lantang di saat fajar menyinsing,
dan fajar pun merekah seraya menebar senyuman indah."

Setiap ucapan baik, doa yang tulus, rintihan yang jujur, air mata yang menitis penuh keikhlasan, dan semua keluhan yang menyedihkan hati adalah hanya ditujukan kepada Allah.

Setiap dini hari menjelang, tadahkan kedua telapak tangan,julurkan lengan penuh harap, dan arahkan terus tatapan matamu ke arah-Nya untuk memohon pertolongan!

Ketika lidah bergerak, tak lain hanya untuk menyebut, mengingat dan berdzikir dengan nama-Nya. Dengan begitu,hati akan tenang, jiwa akan damai, saraf tak lagi menegang, dan iman kembali berkobar-kobar. Demikianlah, dengan selalu menyebut nama-Nya,
keyakinan akan semakin kokoh. Kerana,

"(Sesungguhnya) Allah Maha Lemah-lembut terhadap hamba-hamba-Nya."
(Surah Asy-Syura: 19)

Allah:

Nama yang paling bagus, susunan huruf yang paling indah,ungkapan yang paling tulus, dan kata yang sangat berharga. "Adakah kamu tahu ada sesiapa yang senama dan setanding dengan-Nya"
(Surah Maryam: 65)

Allah:

Milik-Nya semua kekayaan, keabadian, kekuatan, pertolongan,kemuliaan, kemampuan, dan hikmah.
"Siapakah yang menguasai kerajaan pada hari ini? (Allah sendiri menjawab):Milik Allah Yang Maha Esa, lagi Yang Mengatasi kekuasaan-Nya atas segala-galanya"
(Surah Ghafir: 16)

Allah:

Dari-Nya semua kasih sayang, perhatian, pertolongan, bantuan, cinta dan kebaikan.
"Apa jua nikmat yang ada pada kamuadalah datang dari pada Allah
(Surah An-Nahl: 53)

Allah:

Pemilik segala keagungan, kemuliaan, kekuatan dan keperkasaan.

"Setiap kali kami munuliskan huruf-huruf suci tentang kemegahan-Mu, segenap jiwa turut bersenandung 'Engkaulah Yang Maha Mulia' dan segala makna akan cair di depan kemuliaan-Mu, oh Tuhanku"

"Justeru Ya Allah, gantikanlah keresahan ini dengan kedamaian, gantikan kedukaan dengan kegembiraan, dan ketakutan dengan keamanan."

"Ya Allah, sejukkankan gelora di hati dengan salji keyakinan, dan padamkan bara di jiwa dengan air keimanan."

"Oh Tuhan, anugerahkan pada mata yang tak mahu lelap merasa mengantuk yang mententeramkan, dan letaklah di atas jiwa yang bergolak ini kedamaian, dan ganjarkanlah dengan kemenangan yang nyata."

"Oh Tuhan, tunjukkanlah pandangan yang kebingungan ini kepada cahaya-Mu. Bimbinglah sesatnya perjalanan ini ke arah jalan-Mu yang lurus. Dan palingkanlah orang-orang yang menyimpang dari jalan-Mu kepada hidayah-Mu."

"Ya Allah, lenyapkanlah keraguan dengan fajar yang pasti datang dan memancar terang, dan hancurkan perasaan jahat dengan falak kebenaran. Tumpaskan semua tipu daya syaitan dengan bantuan bala tentara-Mu."

"Ya Allah, lenyakanlah dukacita kami, dan usirlah kegundahan dari jiwa kami semua."

"Kami berlindung kepada-Mu dari setiap rasa takut yang mendera. Hanya kepada-Mu kami bersandar dan bertawakal. Hanya kepada-Mu kami memohon, dan hanya dari-Mu lah semua pertolongan. Cukuplah Engkau sebagai Pelindung kami, kerana Engkaulah sebaik-baik Pelindung dan Penolong."

moga Allah redha :)

3 comments:

anah samsudin said...

amin.Moga Allah redha.

Semoga Allah sentiasa dalam hati kita biar pon saat susah atau saat bahagia..

p/S : aku tak baca lagi "La Tahzan" by Dr Aidh alQarni ni..huhu..insyaAllah someday :)

.:naqib saad:. said...

insyaAllah amiin.

bacalah. mmg terbaik buku ni! :D

-WNA- said...

terharu dengan post ni =) alhamdulillah. semoga Allah redha.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...