Pages

Changing for good is not a sin


“Mah, dah lama kita berkahwin kan? sebenarnya abang teringin sangat kita berubah ke arah yang lebih baik, abang teringin sangat lihat isteri yang abang sayang ni menutup aurat dengan sempurna” luah Ajib kepada isterinya, Semah.

“hmm, InsyaAllah abang, saya pun sebenarnya teringin juga tidak lagi dedah rambut saya, saya tak nak lagi pakai selendang nampak jambul – jambul ni, saya teringin sangat pakai tudung labuh.. saya lihat muslimat – muslimat yang pakai tudung labuh ni,, sejuk hati saya melihatnya.. semoga abang terus di belakang saya ya untuk support saya melakukan hijrah ini ya.”, balas Semah
.
“Alhamdulillah, sejuk hati abang mendengarnya. InsyaAllah, abang akan support. Bak kata hlovate, changing for good is not a sin. Bukan apa, sebab haritu, abang pergi kuliah tok guru. Tok guru cakap, selalunya orang perempuan yang belum menutup aurat tu mereka bagi alasan ‘tak sampai seru lagi’, padahal dah banyak seruan Allah bagi kat dalam al Quran dan Hadis yang kita wajib tutup aurat, antaranya..
“Katakanlah kepada wanita yang beriman, Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya… (al-Nuur : 31)”

“InsyaAllah abang, terima kasih nasihat saya, saya mahu jadi isteri yang solehah untuk abang, saranghaeyo !” semah tersenyum.

“saranghaeyo? wah isteri abang speaking bahasa korea plak ka?haha” Ajib tersengih melihat gelagat isterinya itu sambil mencubit pipi isteri kesayangannya itu.

“ouch sakit lah ! ingat kita ni muda lagi bang? Dah tua dah, rambut pun dah beruban dah. Hehe”

“umur je tua, tapi kasih sayang abang kat semah still muda tau. Cewah. Hihi”, usik ajib.

“romantik jugak suami saya ni ye. Abang, i love the way you love me”, luah Semah sambil pipinya menjadi kemerah – merahan. Malu.

“I love u too. Hikhok. hmm lagi satu kan, aritu tok guru jugak cakap, seorang suami yang biarkan isterinya dan ahli keluarga di bawah jagaannya mendedahkan aurat dan bergaul bebas melanggari syarak, lelaki tu adalah lelaki yang dayus. Abang time dengar tu, terasa sangat, abang rasa abanglah lelaki yang dayus tu.. sebab selama ini abang biarkan je isteri dan anak – anak abang dedahkan aurat dan bergaul bebas. Abang malu sangat dengan diri abang, abang malu dengan Allah. Pastu Tok Guru cakap lagi, kalau kita benar – benar sayangkan orang yang kita sayang, kita kena pastikan orang yang kita sayang tu ikut perintah Allah, kerna bila kita ikut perintah Allah, InsyaAllah barulah kita dapat berkasih sayang sampai ke syurga. sweet kan sayang kalau kita dapat berkasih sayang hingga ke syurga, barulah love forever-rever namenye kan.? huhu.”

“yup, sweet sangat bang.. doakan selalu ya kita dapat bersama berkasih sayang hingga ke syurga ya !. biarlah masa lalu tu kita tenggelamkan dengan taubat kepada Allah ye bang, moga Allah ampunkan dosa kita dan menerima taubat kita. Amiin”

“InsyaAllah, amiin.”

“Abang, dah nak pilihanraya ni.. kalau ikut abang, abang nak pilih yang mana?” soal Semah pada suaminya.

“Hm, mah tanya abang ea, abang teringat pesan Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, kita nak pilih pemimpin kena macam cara kita nak pilih orang jadi imam dalam solat jemaah kita. Selalunya orang yang kita pilih untuk jadi imam kita tu mestilah yang kita yakin baik akhlaknya, alim, warak, jujur, bertanggungjawab dan sebagainya. Macam itu jugalah kita nak pilih pemimpin kita untuk negara kita. Then, imam yang dalam solat jemaah tu nak pimpin kita 5 hingga 7 minit ja pun kita pilih yang betul – betul berkualiti hubungannya dengan Allah, tak kan nak pilih pemimpin untuk negara kita untuk masa 5 tahun kita pilih yang cacamerba sahaja akhlaknya, yang tidak jujur, yang tidak bertanggungjawab, kan?. kalau pemimpin kita tu, secara terbuka slamber je bersalam dengan orang yang bukan mahram padahal dia tahu itu suatu dosa, layakkah kita panggil dia warak? Di depan orang ramai pun dia sudah menunjukkan ketidaktaatan kepada Allah, apatah lagi di belakang orang? Kan?.

“ hm, betul juga kata abang tu kan.” Semah mengangguk.

“ Pemimpin ni abang analogikan sebagai pemandu kita dalam suatu perjalanan yang amat jauh. Bila pemandu yang kita harapkan tu sendiri tak tahu hala tuju perjalanan kita, selalu je sesat dan bawa kita keluar dari jalan yang benar, lebih baik kita cari pemandu yang baru, pemandu yang lebih baik, yang tahu memandu kita ke hala tuju kita yang sebenar. Nak senang cerita, kita tukar jela pemandu yang menyesatkan kita tu. kita pun InsyaAllah akan selamat. Setuju tak mah?Mah dah dapat tahu nak pilih yang mana?”

“ setuju, yes, i got the message. abang, i love the way u talk. Hehe.”

“ alhamdulillah. Okeylah, dah larut malam ni, jom la kita tidur.”

“ Okey jom, semoga hari esok lebih baik daripada hari ini abang”

“InsyaAllah sayang. maafkan segala kesalahan yang abang telah lakukan ya selama ini.”

“okey je. semah pun mintak maaf juga k.”

“Okey”

ZzzzZZzzzzzzzzzz...

 **********************************
 Indahnya dunia ni jika dikelilingi dengan "kehijauan" kan. :)

*segala nama dan watak dalam entri ni tiada kaitan kepada yang hidup mahupun yang dah mati. 
moga dapat mesej yang cuba disampaikan.
then, moga Allah redha :)

3 comments:

mujahidah1413h said...

salam alayk~
tiba2 terasa bguish jika pemimpin2 baca.
p/s: even tiada kaitan dengan yang hidup dan yang mati individu yang baik bakal membentuk sebuah masyarakat yang baik, dan jika pemipin osem, maka seluruh rakyatnya bakal menjadi terbaik tiba2 teringat sirah pemimpin agung RASULULLAH S.A.W ,, dan pemimpin2 hebat such as sultan muhammad al-fateh & lain2.. subhanallah,, amat jauh jika nak diabndingkan dengan pemuda masa kini,.
"ingin melihat pimpinan masa hadapan lihat pemuda harini"[makna dari pepatah arab]..wallahualam..

ciksukaberangan said...

changing to good is not a sin. nice :) thumbs up

Habiburrahim said...

jazakAllahu khairan kathira..thumbs up! best.
oh, entri terbaru sy adalah 'Mahallah Cinta ep 2.'jemputlah ziarah ye

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...