Pages

Waktu Muda, Jangan Jadi Tua.



"ustaz, boleh bagi saya nasihat sikit?"

"waktu muda, jangan jadi tua. waktu tua, janganlah baru nak jadi muda"

"huh? tak faham la ustaz. boleh jelaskan sikit?"

"Bukan apa. cuba tengok, ramai orang muda hari ini umur masih muda, tapi kudrat yang dikerahkan untuk beribadah kepada Allah macam orang tua yang tak bertenaga. Nak ke masjid tak larat, nak ke kelas pengajian malas, bangun subuh pun susah, bangun tidur pun lambat. nak bangun bertahajud? lagilah ke laut... lembik. Umur muda, tapi tenaga macam orang tua. memalukan. Sepatutnya, pada waktu muda inilah kita gunakan tenaga dan kudrat yang masih kuat ini untuk beribadah kepada Allah dengan sungguh - sungguh. bukan dengan lesu dan longlai. betul kan?"

"hmmm betul ustaz, haa lagi satu.. apa maksud ustaz 'waktu tua, janganlah baru nak jadi muda'?"

"Iyalah, kita boleh lihat, selalunya bila dah berusia lah baru ramai yang rasa ringan untuk ke masjid, untuk ke kelas pengajian, waktu tu lah selalunya kita banyak menghabiskan di tikar sejadah berbanding di atas tilam. Padahal,saat kita muda, Allah beri kita tenaga dan kudrat yang lebih baik berbanding kita sudah tua. tapi kita banyak bazirkan masa muda kita dengan perkara sia - sia.. dah tua nanti barulah kita nak menyesal. waktu itulah baru kita berasa "muda" untuk beribadah kepada Allah. Kan lebih baik di waktu muda kita manfaatkan sebaiknya hingga waktu tua nanti pun kita boleh istiqamah dengan kebaikan yang kita lakukan sejak dari usia muda.. tak begitu?"

"ya betul ustaz, baru saya faham kata-kata ustaz tu. mendalam rupanya. terima kasih ustaz!"

**********************************************************
Kalau hidup sekadar hidup,
Babi di hutan juga hidup.

Kalau kerja sekadar kerja,
kera di hutan juga bekerja.

-Buya Hamka-

1 comment:

Siti nabilah said...

Allahurabbi..
Nasihat yg betul2 terkesan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...